Сливенски бизнесмен притежава "Тифани"

“Тифани” преди да тръгне за България - в гаража на бившия собственик в Сан Хосе, Калифорния Мечта на колекционера е да притежава “Татра” Най-новото бижу в колекцията -реплика на Форд модел А от 1930 година

Хората, които никога не са имали хоби, и тези, които изобщо не се интересуват от автомобили, няма да разберат страстта на Валентин Дойчинов. Всички останали ще се възхищават и може би ще изпитат бяла завист. Сливенският бизнесмен е известен с увлечението си към ретро-автомобилите. В неговата колекция могат да се видят реплика на "Мерцедес" SSK, "Буик мастер де лукс" от 1928 г. и невероятно красивата "Тифани". Колите са подбрани с изтънчен вкус и възстановявани с много търпение и любов.
"Буик"-ът до скоро е бил най-стария оригинален автомобил в България. "Той има екстри, каквито няма и в съвременните автомобили, въпреки че е произведен през януари 1928 г. Предното стъкло може да се вдига три-четири сантиметра със специален механизъм, за да се вентилира. В колата има парно отопление. От волана със специална лостова система автомобилът става по-бърз или по-бавен. Както "спорт" - бутонът, който притежават днешните автомобили.
Дойчинов отваря задната седалка за пасажеритеВъпреки че е лимузина, има спортен вариант за каране. Освен че се променя режимът на работа на двигателя, от там се подава и газ. Така нареченият сега темпомат - натискаш бутон в съвременния автомобил и той поддържа скоростта.
Това го има в автомобил, произведен 28 г.!", казва Валентин Дойчинов.
Другата екстра, която е нововъведение в тази лимузина, е светлината за заден ход. Освен това колата има специална стойка за краката на пътниците, возещи се отзад. Тя може да се мести според предпочитанията им. Гумите са с дървени спици. По онова време още не е измислена хидравликата и системите за управление на спирачките са лостове, щанги и въжета. Автомобилът има три скорости и достига пределните 60-70 км.
В момента Дойчинов възстановява лимузината и с нетърпение очаква нейното завършване. За 80 години този автомобил няма сериозни поражения и корозия по метала. Някои елементи от купето са подменени, тъй като са били дървени и с времето са изгнили.
"През 1928 г. тези коли са се произвеждали само в петролено зелено. Аз промених цвета, но това не променя качествата на колата и нейната оригиналност. Търся дамаска като оригиналната - 70 % вълна и 30% синтетика.
Мога да сложа каквато да е, но не искам. Другото, което очаквам, са дръжките на вратите и дръжките за повдигане и сваляне на стъклата. Поръчал съм ги в "Дженерал Мотърс", допълва Дойчинов.
Първият собственик на "Буик"-а станал любител на марката през 1925- 1926г., когато започнал да получава в пощенската си кутия рекламни материали. Решил да си купи "Буик" и започнал да събира пари. Тогава кола от най-популярната и известна марка "Форд" струвала от порядъка на 300 - 350 долара, в зависимост от модела. А тази лимузина е струвала три пъти по-скъпо. Собственикът платил за "Буик"-а около 900 долара и колата не е излизала от това семейство, докато не станала притежание на Валентин Дойчинов.
"Дядото, от когото я купих, е син на първия собственик. Колата е била гаражна през последните 80 години. Веднъж е ходила на автомивка, веднъж са сменяни номерата и след 60-те години обикновено са я изкарвали за ретро- паради".
От тази година Валентин Дойчинов е станал собственик и на невероятния шест метров автомобил "Тифани". Саддам Хюсеин имал две такива коли. "Този автомобил е типичен представител на американската неокласика и е много красив. Капаците и двете резервни гуми са със спици, които придават много чар на автомобила, както и тромбите отпред. Когато я карах от Варна, рискът някой да катастрофира около мен беше голям, защото всеки гледа колата, а не пътя.", смее се Валентин.
Той има довършителни работи по автомобила. Има намерение да го направи в два цвята. Най-вероятно след около година ще видим "Тифани" в завършен вид.
Една от новите придобивки на бизнесмена е реплика на атрактивното MG. Негово притежание е и "Форд-Олимпия", купен от легендата Милко Димов. Великият колоездач получил колата като подарък за победата си в "Пробега на мира" през 50-те години.
В колекцията на Дойчинов намират място автомобили от средата на 60-те години - "Опел рекорд олимпия", "Булгар рено", БМВ 1 800 и "Опел рекорд" (така популярен като "табакера".
Любовта си към ретро-колите бизнесменът наследил от баща си. Помни как в двора на къщата им имало стар немски автомобил - кабриолет, марка "Адлер". "Баща ми разказваше историята на колата и аз по цял ден я "карах", сменях скорости, бръмчах, както прави всяко хлапе. От дете съм с автомобилите, камионите и моторите". Колекционерът на ретро-коли обаче трудно може да каже защо понякога автомобилът е втората жена за мъжа.
"Тази любов трудно се обяснява. Това е комплекс от различни неща. Като се започне от характера на човека, от егото…това е хоби, страст, емоция, настроение, любов. Това са абстрактни, но строго индивидуални неща.
Поради това, че имам партньор от Чехия, с когото работя, търся да купя чешки автомобил, като символ на нашето партньорство. Марките, които са произвели чехите, са много. Но имам желание да притежавам "Татра" лимузина, модел от 50-те години или пък Татра'87. Според много класации това е най-красивият автомобил за миналия век. Автомобил, който е произведен 30-та година, а е с аеродинамика и форми, сякаш е направен преди 10 години. Днешната й цена е от порядъка на милион, милион и половина евро в перфектен вид. Лично Хитлер е поздравил главния конструктор Ханс Ледвинка за това му творение. Този автомобил прилича поа безброй неща и на красива жена. Там някъде се преплитат отговорите на въпроса защо харесвам автомобилите"...

Николета Николова