8 Ноември, 2003 00:00 10 916 0

Ултра-Татра

  • tatra-
  • т613-
  • т700-
  • mtx v8-
  • tatra mtx v8

За любителите на автомобилната история името Tatra със сигурност значи повече от производител на едни от най-добрите камиони в света. Преди да бъде впрегната в конструирането на суперлимузини за новите народни водачи след Втората световна война, чешката компания е една от най-прогресивните и авангардни автомобилни марки в света. По-късно, през годините на комунизма, дори скудоумното планово стопанство не успява да потъпче конструкторския талант на инженерите на Копривнице. В резултат от работата им през втората половина на миналия век се раждат едни от най-нестандартните и смели автомобили, видели серийно производство в световен мащаб. Разбира се, става дума за суперлуксозните Т613 и Т700 със задноразположен V-образен осемцилиндров двигател с традиционното за марката въздушно охлаждане.

Онези от читателите на "Авто пазар", които са попадали на статията за Innotech Mysterro в тази рубрика, несъмнено знаят и кой е Вацлав Крал. Фантастичният дизайн на чешкия суперкар от бр. 220 е именно негово дело. Mysterro обаче съвсем не е първият опит на стилиста от страната на пилзенското пиво във водите на спортното автомобилостроене. Още в зората на демокрацията Крал получава поръчка от раздържавяваното вече предприятие Tatra да проектира външността на изцяло нов суперавтомобил, базиран на възли и агрегати от дребносерийните лимузини Т613.След няколко месеца работа през 1991 г. за пръв път е показан MTX V8 - прототип за бъдещ елитен суперкар с марката Tatra. Зад обозначението MTX стоят инициалите на Metalex. Тази пражка компания с над 30-годишна традиция в областта на специализираното автомобилостроене е натоварена с изработката на болида. От основаването й през 1969 г. дело на Metalex са над 170 прототипа и оптимизирани версии на съществуващи модели за състезателни и други нужди. Главният инженер на фирмата Петр Болд разработва пространствена рама от стоманени профили, върху която са залепени панели от композитни материали. Конструкцията е класическа и няма кой знае какви особености, но за сметка на това далеч не е по силите на което и да било предприятие от бившия комунистически блок по онова време.

Традиционна за елитното спортно автомобилостоерене е и концепцията на новата ултра-Tatra. Двигателят - модел Т623, а по-късно и Т624 - е разположен напречно пред задния мост и задвижва задните колела, като умишлено е избрано разпределение на масата в съотношение 44:56 % в полза на задницата. Първоначално монтираният силов агрегат от Tatra 613 също претърпява извесна намеса от страна на Metalex. Чешката компания отдавна си е спечелила реноме на един от най-опитните тунингмайстори на почти всякакви цивилни модели от соцлагера. Подготвени от нейните инженери "Лади" са печелили неведнъж шампионата на Чехословакия в миналото. Те успяват да "извадят" още 20 к.с. над стандартните 200 на 3.9-литровия мотор. В по-късните се версии Tatra MTX V8 се екипира с по-малкия, но по-мощен 3.5-литров двигател на Т700. Оборудван с инжекцион Bosch K Jetronic, той развива над 300 коня, като в най-високо форсираните версии, използвани за пейскар по време на състезания, достига дори 330 к.с. Така обзаведена, Tatra MTX V8 безпроблемно достига максимална скорост от близо 270 км/ч.

За жалост ултра-Tatra-та така и не достига до серийно производство. Продадени са общо пет бройки, чиито собственици са анонимни. Една кола от модела и досега се грижи за реда по време на стартове от чешкия шампионат по автомобилизъм. Tatra все още произвежда автомобили, макар и в крайно ограничени серии от по 5-6 коли годишно - както винаги с V-образен осмак с въздушно охлаждане, разположен отзад.

Технически характеристики

Двигател:
осемцилиндров, V-образен, 2х2OHC, въздушно охлаждане, Tatra T624 (T623)

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото:
85.00/77.00 (90.00/77.00) мм

Работен обем:
3 495 (3 919) см3

Обем на цилиндъра:
436.88 (489.88) см3

Горивна система:
Bosch К Jetronic (два двукамерни карбуратора Ji-kov)

Степен на стъстяване:
10.8:1 (10.2:1)

Максимална мощност:
225-240 (160) kW / 306-327 (218) к.с. при 6 000-7 000 (6 500) об./мин.

Максимален въртящ момент:
310 (365) Нм при 4100 (5 200) об./мин.

Специфична мощност:
87.55-93.56 (55.63) к.с./л

Габарити, дължина/широчина/височина:
4 600/1 980/1 170 мм

База:
2400 мм

Предна/задна колея:
1 520/1 520 мм

Клиренс:
140 мм

Трансмисия:
петстепенна, механична, Tatra, задвижване на зад-ните колела

Маса:
1 350 кг

Специфична маса:
227-242 (161) к.с./тон

Спирачки отпред/отзад:
дискови/дискови, диаметър на диска 279 мм

Максимална скорост:
256-265 (249) км/ч

Ускорение от 0 до 100 км/ч:
5.6-5.8 (6.2) сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА